Lees je graag het reglement er nog eens volledig op na? Dat kan hier.
FAQ
Burgers krijgen een budget van €50.000 euro om in hun (deel)gemeente te investeren door middel van een of meerdere duurzame projecten.
Iets dat geschikt is om lang te blijven bestaan of dat lang toegepast kan worden vb. een speeltuin, huiswerkbegeleiding, …
Alles wat valt binnen de doelstellingen van de stad en waar de gemeente nood aan heeft.
Vb. extra zitbanken, een wegversmalling, aanplanten van bomen, een fietsenstalling, een leegstaand pand omtoveren tot een jeugdruimte, aankoop pingpongtafels, …
Projecten met een politiek, religieus of commercieel karakter.
Iedereen vanaf 12 jaar. Ook organisaties of feitelijke verenigingen die een maatschappelijke/exploitatiezetel hebben in Diest.
Uitzondering: Personeelsleden van stad, het OCMW Diest, het AGB CC Den Amer en mandatarissen mogen geen projecten indienen.
Veel zaken zijn wél een bevoegdheid van de stad, maar niet alles. Enkele voorbeelden van zaken waarvoor de stad niet bevoegd is:
Een project is méér uitgewerkt dan een idee.
In de indieningsfase willen we het laagdrempelig houden, en kan je ook ruwe ideeën indienen.
Om naar de stemronde te gaan, moet het idee echter meer uitgewerkt zijn. Dat wil zeggen dat je ook aangeeft hoe je de timing ziet en de kostprijs van het project inschat. Dat noemen we een 'project'. Om aan de stemming te kunnen deelnemen, moet een idee ook uitgewerkt zijn tot een project.
Het is de bedoeling dat een project zoveel mogelijk gedragen wordt door de inwoners/vrijwilligers. Per project wordt er door de stad een projectverantwoordelijke aangeduid die samen met de indiener het project opvolgt. De stad/OCMW kan wel ondersteuning geven bij de uitvoering van een project.
Zit je met een idee en wil je hierbij meer mensen betrekken? Maar weet je niet direct hoe eraan te beginnen? Misschien is deze gratis begeleiding van Avansa dan wel een kans!
Avansa Oost-Brabant is het vroegere Vormingplus vzw, en biedt burgers gratis begeleiding bij participatie aan om de buurtkracht te verhogen. Avansa ontwikkelde een methodiek voor burgers die hun buurt willen versterken en verbinden. Samen ga je op een luchtige en creatieve manier aan de slag om jouw buurtkracht aan wakkeren en ideeën vorm te geven. Op het einde van het proces liggen er concrete acties op tafel, ken je je buurt ook beter en weet je wat je aan elkaar hebt.
Ben je nieuwsgierig? iets voor jouw buurt? Klik hier voor meer info!
Het buurtbudget streeft naar begrip en solidariteit tussen de bewoners. Er wordt gekeken naar de “behoefte” van de inwoners van de gemeente ongeacht wie een project indient. Samenwerken kan leiden tot mooie projecten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een inwoner van Schaffen een goed idee heeft maar dat hij dit niet zelf kan uitwerken en de hulp nodig heeft van iemand die in Molenstede woont.
Een jeugdvereniging of andere organisatie die subsidies ontvangt van de stad/OCMW mag projecten indienen. Het project dat je indient mag van de stad/OCMW geen subsidies ontvangen. M.a.w. het moet een uniek project zijn dat nog niet is goedgekeurd door de stad/OCMW.
Iedere inwoner vanaf 12 jaar.
In eerste instantie wordt er gekeken naar de behoefte van de inwoners van de gemeente maar iedereen kan baat hebben bij een project.
Je krijgt drie stemmen. Je kan dus op drie verschillende projecten stemmen. Je kan geen twee stemmen aan één project geven.
Nee. Per traject (deelgemeente) heb je drie stemmen.
Niet alle ideeën vereisen 'grond'. Zo waren er bij vorige buurtprojecten bvb. het idee om een rolstoelfiets aan te kopen, of duiken in andere gemeenten soms projecten rond bvb. huiswerkbegeleiding.
Niettemin heb je vaak een 'plaats' nodig om activiteiten te laten doorgaan. En ook mij merken dat er vaak ideeën zijn rond speeltuintjes, gezellige bankjes, boompjes aanplanten, ... etc.
Als het over wegen gaat:
Als het over percelen gaat:
Het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid, heeft een databank met alle gronden van de lokale en Vlaamse overheden. Die kan je hier raadplegen.
Een lijst van op stemmenaantal gerangschikte projecten wordt bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen. Het project met de meeste stemmen wint. Indien er nog budget over is na het winnende project, wordt er gekeken welk project nog kan gerealiseerd worden binnen het totale budget van 50.000 euro.
Voor het einde van de twee daaropvolgende kalenderjaren.
Vb. een project toegekend in november 2021 moet gerealiseerd zijn voor 31 december 2023
Er wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de projectindiener.
Indien het gaat om werken die worden uitgevoerd door een aannemer, stelt de stad zich garant om te betalen tijdens de betalingstermijn van de (voorschot)factuur van de aannemer.
Indien de projectindiener zelf aankopen dient te doen, zal de stad voorschotten uitbetalen.
De subsidie wordt uitbetaald in 4 schijven:
De laatste schijf wordt pas uitbetaald na de uitvoering van het project en na het aantonen van alle gemaakte kosten.
#diestdurft komt naar jouw deelgemeente: